איזה שמן הכי מומלץ לטיגון?

freedigitalphotos.net | By Idea go

freedigitalphotos.net | By Idea go

לפני שנדבר על טיגון בהקשר של בריאות, חשוב לציין נקודה מהותית: טיגון הוא לא בריא. נקודה.
הטמפרטורה הגבוהה הורסת את חומצות השומן הטובות וגורמת להן להתחמצן.
אך לפעמים יש מאכלים שפשוט דורשים טיגון, או לפחות הקפצה קצרה, ואז חשוב להכיר את השמנים השונים ומה ההבדלים ביניהם.

ההבדל בין השמנים טמון בחומצות השומן שבהם.
אלה מתחלקות ל-3 סוגים: רווי, חד בלתי רווי ורב בלתי רווי.

השומן הרווי הוא כידוע הפחות בריא מבין השלושה. מצד שני, הוא הכי פחות רגיש לחום, כי הוא כבר רווי = מחומצן. שומן רווי מצוי בעיקר בשומן מן החי, אך גם בשמן דקלים ובשמן קוקוס. מחקרים מהשנים האחרונות מראים ששמן הקוקוס יוצא דופן בכך שחומצות השומן שבו דווקא בריאות מאוד לגוף. מכיוון שהוא מכיל הרבה שומן רווי, הוא לא נהרס בחימום ולכן מומלץ לטיגון, להקפצה וכו'.
החמאה, בהיותה שומן מן החי, מכילה גם היא כמות גדולה של שומן בלתי רווי, אך היא מכילה גם מוצקי חלב שנהרסים בחימום. לכן, אם רוצים לטגן, כדאי מאוד להשתמש בחמאה מזוקקת (גהי), שמכילה רק את השומן שבחמאה.

השומן הבלתי רווי מתחלק לחומצות שומן חד בלתי רוויות ורב בלתי רוויות.
שתיהן בריאות מאוד, אך הרב בלתי רוויות רגישות מאוד ונהרסות בחימום. חומצות השומן החד בלתי רוויות פחות משתנות בחימום והכי פחות מתחמצנות.

השמן שמכיל את הריכוז הגבוה ביותר של חומצות שומן חד בלתי רוויות הוא שמן הזית, ולכן הוא יציב בחימום ומתאים יותר מכל שמן צמחי אחר לטיגון. בנוסף, הוא מכיל גם כמות גדולה מאוד של נוגדי חמצון, שמעכבים את החמצון שלו בשעת החימום וגם נספגים במזון, ומעלים את תכולת נוגדי החמצון שבו.

לשמן הזית יש נקודת עישון גבוהה יחסית לשמנים צמחיים אחרים, מה שאומר שהוא נשרף בטמפרטורה גבוהה, מעל 200 מעלות. בטיגון של חביתה, בהקפצה של ירקות ואפילו בטיגון עמוק, אם שומרים על טמפרטורה נאותה, שמן הזית ישמור על ערכיו הבריאותיים יותר מכל שמן אחר.

כל הסיבות האלה הופכות את שמן הזית לבריא ומומלץ גם לאפיה, אפילו של עוגות! טעמו של שמן הזית לא יורגש בעוגה לאחר האפיה.

מערכת האתר

מערכת האתר

"מה חדש?" מגזין בריאות שמעניין נשים!
עדיין לא רשומה? לחצי כאן להרשמה


טיפים ומאמרים נוספים: