גלו את יתרונות הליקופן וגם מתכון למרק עגבניות עשיר

חשבתם שבישול פירות וירקות פוגע בערך התזונתי שלהם? החדשות הטובות הן שכשמבשלים עגבניות התוצאה היא דווקא הפוכה. האחראי לכך הוא ה"ליקופן" שהוא בעצם הפיגמנט שנותן לעגבניות את הצבע האדום העסיסי שלהן, ומסתבר שבישול עושה לו רק טוב.

אז מהו ליקופן?

כמו שאמרנו, ליקופן הוא פיגמנט ממשפחת הקרטנואידים – משפחה של פיגמנטים שאחראים לצבע הצהוב, האדום והכתום בירקות ופירות. הוא חיוני כל כך לבריאות שלנו מפני שהוא נוגד חימצון – כלומר עוזר לגוף שלנו למנוע נזקים שנגרמים בגלל חשיפה לזיהום, עישון, קרינה, מזון מעובד וכדומה. 

אילו מחלות הליקופן עוזר למנוע?

מחקרים מראים שליקופן יעיל למניעת סוגים שונים של סרטן ובמיוחד כנגד סרטן הריאות והקיבה. בנוסף מקשרים אותו למניעת מחלות לב וכלי דם, שמירה על בריאות העיניים והעור, הגנה בפני זיהום אוויר ואפילו שמירה על תפקוד המוח. מחקרים נוספים הראו קשר בין צריכת ליקופן וסיכוי נמוך יותר לחלות בסרטן הערמונית. גברים רבים טורחים לקחת תוסף תזונה המכיל ליקופן בריכוז גבוהה על מנת להוריד את הסיכון לסרטן הערמונית.

באילו פירות וירקות אפשר למצוא ליקופן בשפע?

את רוב הליקופן אנחנו מקבלים מעגבניות, אבל אפשר למצוא אותו גם בפאפאיה, אבטיח, גויאבה ורודה, אשכולית ורודה וענבים אדומים. שימו לב – בעגבניות בצבע אדום כהה יש יותר ליקופן מאשר בעגבניות חיוורות, צהובות או ירוקות.

אחרי שהבנו את היתרונות הבריאותיים החשובים שלו, זה הזמן לצרוך יותר ליקופן. איך עושים את זה?

אוכלים עגבניות מבושלות – תהליך הבישול עושה טוב לליקופן, הופך אותו לזמין יותר לגוף וגם מאפשר לו להיספג טוב יותר. במילים אחרות, האהבה של רובנו למרקי עגבניות, רוטב עגבניות (ואפילו קטשופ) היא בעצם דבר בריא! זה זמן להתחיל להכניס את הרוטב המופלא הזה לתפריט שלנו יותר ויותר.

freedigitalphotos.net | By Suat Eman

freedigitalphotos.net | By Suat Eman

מוסיפים מעט שמן לעגבניות טריות או מבושלות – השמן ממיס את הליקופן וכך הגוף שלנו יכול לנצל אותו טוב יותר. לכן, סלט עגבניות בשמן זית בריא יותר מסתם עגבנייה חתוכה.

אוכלים עגבניות אדומות כהות שמכילות יותר ליקופן – כאמור, בעגבניות בצבע אדום כהה יש יותר ליקופן ולכן תמיד עדיף לבחור בהן כשאתם מכינים רוטב או תבשיל עגבניות. היום יש גם זן מיוחד של עגבניות שרי חומות מנומרות שיש בהן כמויות גדולות במיוחד של ליקופן – אפשר למצוא אותן בחנויות ירקות טובות או בשוק.

אפשר לסכם ולומר שלמרבה המזל לפעמים המאכלים הטעימים ביותר הם גם הבריאים ביותר. בזמן שאתם קוראים את המאמר אנשים בכל רחבי העולם שופכים כמות נדיבה של רוטב עגבניות על המנה שהם עומדים לאכול – ועכשיו כשאתם יודעים כמה זה בריא – אולי תרצו גם אתם להכין מרק עגבניות טוב לצהריים.

מתכון למרק עגבניות עשיר

מצרכים:

  • 8 עגבניות
  • בצל גדול
  • חצי כוס אורז
  • חצי כוס עדשים כתומות
  • 2 כפות רסק עגבניות
  • 6 גבעולי סלרי עם העלים (בסיום הבישול אפשר להוציא)
  • כף שמן זית
  • מלח לפי הטעם
  • חצי כפית פלפל שחור
  • כף פפריקה מתוקה

הוראות הכנה:

  1. חותכים את העגבניות ומגרדים אותן בפומפייה לתוך קערה.
  2. קוצצים את הבצל דק ומטגנים בסיר עד להזהבה.
  3. מוסיפים את העגבניות המרוסקות לבצל וממשיכים לטגן מעט.
  4. מוסיפים את רסק העגבניות ו 2 כוסות מים ומביאים לרתיחה.
  5. מוסיפים את התבלינים ואת הסלרי.
  6. שוטפים את האורז ואת העדשים ומוסיפים למרק.
  7. מבשלים לארבעים דקות על אש קטנה, ומוסיפים מים רותחים לפי הצורך.

בתאבון! 🙂

מערכת האתר

מערכת האתר

"מה חדש?" מגזין בריאות שמעניין נשים!
עדיין לא רשומה? לחצי כאן להרשמה


טיפים ומאמרים נוספים: