מהי גמישות מטבולית ואיך זה קשור למשקל שלך?

freedigitalphotos.net | By sscreations

freedigitalphotos.net | By sscreations

כל מי שסובל מעודף משקל מכיר את האקסיומה: כדי לרדת במשקל צריך לאכול פחות קלוריות ממה שמוציאים.
הנוסחה הזאת פשוטה וידועה, אבל מסתבר שזו לא התמונה המלאה.

יש עוד פרמטר במשוואה, והוא המטבוליזם – חילוף החומרים שלנו. הוא זה שקובע כמה קלוריות הגוף שורף במנוחה. כשהמטבוליזם גבוה, הגוף שורף יותר קלוריות וקל יותר לשמור על המשקל, ולהיפך. דיאטות בהן לא אוכלים מספיק גורמות לגוף להיכנס למצב של "מגננה", ולהאט את קצב חילוף החומרים. אז מגיעים למצב שהגוף צריך פחות קלוריות כדי לשמור על אותו המשקל, וככל שמפחיתים בכמות המזון הנאכלת, הגוף מאט עוד יותר את חילוף החומרים.

אבל חשוב לדעת שלא רק קצב חילוף החומרים נפגע, אלא גם הגמישות המטבולית.

מהי גמישות מטבולית?

כאשר אוכלים מזון המכיל הרבה שומנים, הגוף באופן טבעי יפרק יותר שומנים לצורך יצירת אנרגיה וכאשר אוכלים יותר פחמימות, הגוף יפרק קודם כל את הפחמימות.
זה נקרא "גמישות מטבולית" – היכולת של הגוף לעבור ממצב של פירוק שומנים למצב של פירוק פחמימות.
אצל מי שסובל מירידה בגמישות המטבולית, לאחר אכילת מזון שומני, הגוף יצליח לפרק ולנצל רק מעט מהשומן, ואת השאר יאגור ברקמת השומן.
לאחר אכילת ארוחה עשירה בפחמימות, לעומת זאת, הגוף לא יצליח לפרק אותן מספיק מהר ואז נראה עליה ברמות הסוכרים בדם לאחר הארוחה. זה מביא לסיכון מוגבר לחלות בסוכרת ובעודף משקל.
במצבים של רעב, או בשעת פעילות גופנית מוגברת, הגוף לא ידע לפרק את מאגרי השומן לשם יצירת אנרגיה, ולכן אותו אדם ירגיש רעב וצורך במתוק – כי הגוף צריך את האנרגיה המיידית הזאת. אותו אדם גם יאכל יותר, כי יתעורר אצלו רעב חזק, וגם ישרוף פחות קלוריות, כי קצב חילוף החומרים נמוך יותר.

איך אפשר להגדיל את הגמישות המטבולית?

הנטייה לסבול מחוסר גמישות מטבולית היא אמנם גנטית, אך מושפעת מאוד גם מאורח החיים. אכילה מוגברת של פחמימות או שומנים וחוסר בפעילות גופנית פוגעות בגמישות המטבולית.
כדי להגדיל אותה חשוב לשמור על תזונה מאוזנת, הכוללת פחמימות מורכבות, שפע סיבים ושומנים בריאים וכן להרבות בפעילות גופנית, לפחות חצי שעה ביום.

אחת הדיאטות ה"חמות" היום בשוק היא "דיאטת החירום" של ג'ניה רומסקי. הדיאטה מסייעת לשפר את הגמישות המטבולית, ולהפנות את הגוף לנתיב של שריפת שומנים, כדי להביא לירידה מהירה יותר במשקל ולחיטוב הגוף. הדיאטה כוללת גם תרגילים ממוקדים לשריפת השומן וגם הנחיות לשילובים של מזונות שמגבירים את חילוף החומרים. התוצאה היא ירידה מהירה בטווח הקצר, והשפעות ארוכות טווח של שמירה על משקל תקין וחילוף חומרים מוגבר.

לסרטון הסבר על הדיאטה לחצי כאן >>

אם מעניין אותך לשמוע עוד, את מוזמנת לעיין בכתבה שהתפרסמה בישראל היום על ג'ניה רומסקי ועל הניסוי שערך על עצמו, כדי לבדוק אם הדיאטה באמת עובדת.

לכתבה על הדיאטה בישראל היום לחצי כאן >>

מערכת האתר

מערכת האתר

"מה חדש?" מגזין בריאות שמעניין נשים!
עדיין לא רשומה? לחצי כאן להרשמה


טיפים ומאמרים נוספים:

שמן ויטמין E – הסוד לטיפוח העור
מחלת המאה: הסטרס (מתח, לחץ) הכרוני. איך זה משפיע על הבריאות של כולנו?
התמודדות עם כינים – מדוע הן כל כך נפוצות ואיך נפטרים מהן באופן טבעי?