סרטן – מגפת המאה שניתנת למניעה באמצעות אורח חיים מודע ונכון

לאחרונה התבשרנו שמחלת הסרטן הפכה לגורם תמותה מס' 1 בישראל: 1995בשנת 2012 נוספו 28,000 חולים חדשים, בהם כמה מאות ילדים. בישראל חיים כיום כ – 200,000- חולי סרטן.  עפ"י רישום הסרטן הלאומי במשרד הבריאות, ארבעת סוגי  הסרטן השכיחים בישראל הם: סרטן השד סרטן מעי הגס, סרטן הערמונית וסרטן הריאות.

http://www.freedigitalphotos.net/ | Ambro

http://www.freedigitalphotos.net/ | Ambro

המכון האמריקאי לחקר הסרטן (AICR) מצא כי למרות שיש צורך במחקרים נוספים לבדיקת הקשר בן סרטן לאורח חיים, הרי שעבור  12 סוגי סרטן, מחקרים מצאו  קשר הדוק בן ניהול אורח חיים בריא ( הכולל 3 מאפיינים מומלצים – ניהול משקל תקין, פעילות גופנית בשגרה ותזונה נכונה)  לבין מניעת סרטן .

לפי המומחים,  כ 1/3 ממקרי הסרטן השכיחים ביותר בארצות הברית ניתן למנוע על-ידי ביצוע ההמלצות הכלליות של המכון לחקר הסרטן.

ההמלצות לניהול אורח חיים למניעת מחלת הסרטן מסתכמות ב 10 הסעיפים הבאים:

  1. מומלץ לשמור על משקל תקין (אבל כמובן לא תת משקל).
  2. להקפיד על פעילות גופנית לפחות 30 דקות ביום.
  3. להימנע ממשקאות מתוקים. הגבל את כמות המזונות בעלי ערך קלורי גבוה. המנע מפחמימות הריקות, ממזון עתיר קלוריות ריקות ומזון בעל אינדקס גליקמי גבוה הנספג במהירות לדם.
  4. לאכול כמות ומגוון גדולים יותר של ירקות, פירות, דגנים מלאים וקטניות – דיאטה עם שפע של ירקות, פירות, דגנים מלאים, מעט מוצרים מהחי – גבינות דלי שומן (עדיף מעיזים), עוף (עדיף אורגני) , דגים (דגי ים צפוני), קטניות (עדיף מונבטות) , אגוזים וזרעים, שמנים בלתי רוויים(כמו שמן זית או קנולה מכבישה קרה, אבוקדו, שקדים, אגוזי ברזיל, זרעוני דלעת, אגוזי מלך, זרעוני צ'יה, זרעי פשתן), דגי ים צפוני: סלמון, מקרל, הרינג, קוד, בקלה, זהבנון, הליבוט, סרדינים, דג פורל ,ביצי אומגה 3,אצות.
  5. להגביל צריכה של בשר אדום (בקר, חזיר או כבש) והמנע מבשר מעובד.
  6. להמעיט בצריכת אלכוהול – אך אם אתה צורך הגבר כמות ל 2 כוסות יין ביום לגברים וכוס אחת לנשים ליום.
  7. להגביל שימוש במזון מעובד ומזונות בעלי תכולת מלח (נתרו) גבוהה.
  8. כדי להקטין את הסיכון לחלות בסרטן, עדיפה דיאטה מאוזנת עם מגוון רחב של מזונות מאשר נטילת תוספי תזונה.
  9. מומלץ לאימהות (שאין להן מניעה ספציפית) להניק 6 חודשים ורק אחר כך להוסיף מזון אחר.
  10. מומלץ לחולים ששרדו את מחלת הסרטן להמשיך בתזונה מונעת סרטן כאמור.

תזונה למניעת סרטן

אין מזון יחיד או רכיב מזון בפני עצמו שיכול להגן עליך מפני הסרטן . ראיות חזקות מראות כי דיאטה מלאה עם מגוון רחב של מזונות צמחיים כגון ירקות, פירות, דגנים מלאים, קטניות מסייעת בסיכון נמוך לחלות במיני סרטן רבים.  במחקרי מעבדה, הרבה ויטמינים, מינרלים פיטוכימיקלים הדגימו השפעות נוגדות סרטן. אך כוחם במניעת סרטן היא לא במיצויים מבודדים אלא בפעולה הסינרגטית של תרכובות אלו בתזונה הכוללת.

היות ובהמלצות יש צורך לשמור על משקל תקין, הירקות והפירות הם דל קלוריות ועוזרים לנו להגיע ולהישאר במשקל בריא. דגנים מלאים וקטניות הינם עשיר בסיבים ובעלי רמה בינונית של קלוריות ולכן אף הם יכולים לסייע במאמצי ניהול משקל תקין. לכן ע"פ המלצות AICR מומלץ בתכנון התפריט לצרוך לפחות 2/3 של המנה היומית בירקות, פירות, דגנים מלאים וקטניות.

רשימת מזונות שנחקרו ונמצאו נלחמים בסרטן (ע"פ ה-AICR):

תפוחים, אוכמניות, ברוקולי ומשפחת המצליבים, דובדבנים, גרגריים ופירות יער, קפה, זרעי פשתן, בצל ושום, פטריות, אשכולית, קטניות, סויה ומוצריה המותססים, דלעת למיניה, אגוזי מלך, ירקות עליים ירוקים (תה ירוק, תרד, כרוב קייל, חסה, חרדל, עלי סלק, עולש…), שום, תה ירוק, עגבניות ודגנים מלאים.

 

ריטה שטרן - נטורופתית

ריטה שטרן - נטורופתית

נטורופתית, מאמנת לאורח חיים בריא, למניעה של מחלות בכל הגילאים ומטפלת במחלות אקוטיות או כרוניות. מאבחנת ומטפלת במגוון שיטות ובניהם תזונה טבעית, צמחי מרפא, תוספי תזונה, ארומתרפיה, פרחי באך, מודעות, דמיון מודרך, חשיבה חיובית וקשרי גוף- נפש, הילינג, רייקי וסוג'וק.


טיפים ומאמרים נוספים: