ט"ו בשבט ופירות יבשים – 3 טיפים חשובים של דיאטנית


בט"ו בשבט, בנוסף לנטיעת העצים, נהוג לאכול מפירות ארץ ישראל.

מדוע אוכלים בעיקר דווקא פירות יבשים? נכון, גם בגלל שהם מאוד טעימים, אבל גם בשל המסורת – בעבר הייתה בעיה להעביר פירות טריים מהארץ ליהודי התפוצות ולכן העבירו פירות יבשים.

www.freedigitalphotos.net | By SOMMAI

www.freedigitalphotos.net | By SOMMAI

להלן 3 טיפים שחשוב לדעת: 

1. העדיפו פירות יבשים אורגנים

הפירות היבשים הינם מעוררי תיאבון בזכות צבעם וטעמם המתוק. את הצבע משיגים על ידי הוספת דו תחמוצת הגופרית ואת הטעם על ידי הוספת סוכר רב.

לכן, מבחינה בריאותית, מומלץ במקרה זה כן לרכוש אותם בצורתם האורגנית, בה יובשו באופן טבעי כמו בימים עברו וכך הם מכילים פחות סוכר ופחות חומרים תעשייתיים (בנוסף קיימת בעיה מיקרוביאלית לעומת פירות טריים, אורגניים ולא אורגניים).

2. הפירות היבשים עשירים בסוכרים – שימו לב לכמות!

לפירות היבשים יתרונות רבים – מכילים סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים. עם זאת, הם מכילים כמות סוכר גבוהה יחסית לגודל הפרי, ומכאן הרבה קלוריות בנפח קטן. לכן צריך לשים לב במיוחד לכמויות שאוכלים מהם (בעיקר אם את מעוניינת לרדת/לשמור על המשקל או במצבים רפואיים שונים כמו סכרת וכו'). מנת פרי (כ60-80 קלוריות) שווה למשל ל2 תמרים/2 תאנים/ 3 משמשים/3 שזיפים/כף צימוקים/פלח אננס מיובש.

מספר מנות הפרי בתפריט משתנה מאדם לאדם, למשל חולי סוכרת או אנשים הסובלים מטריגליצרידים גבוהים צריכים לצרוך כמויות קטנות יותר ויש להתייעץ עם דיאטנית קלינית להתאמת תפריט אישי לתזונה נכונה.

3. אכלו את הפירות היבשים עם אגוזים/ שקדים

מומלץ לשלב עם הפירות היבשים גם אגוזים/שקדים. השומן שבהם מאט את ספיגת הסוכר מהפרי בדם ועוזר לשמור על רמות סוכר מאוזנות יותר. 

עם זאת, גם כאן עלינו לזכור שגם השקדים והאגוזים מכילים הרבה שומן יחסית לנפחם ומכאן מכילים הרבה קלוריות. מנת שומן (שווה לכ50 קק"ל) היא למשל 2 יח' אגוזי ברזיל, 3 אגוזי מלך, 4 אגוזי פקאן, 2 כפות זרעי פשתן, 5 אגוזי קשיו, 6-8 אגוזי לוז, בוטנים, שקדים. מומלץ לאכול אותם בצורתם הטבעית (לא קלויים).

שיהיה לכולנו חג שמח, טעים ובריא!

הדס שטיינברג-כהן - דיאטנית קלינית

הדס שטיינברג-כהן - דיאטנית קלינית

דיאטנית קלינית מוסמכת, בעלת תואר ראשון במדעי התזונה B.Sc בפקולטה לחקלאות, מזון וסביבה, האוניברסיטה העברית.


טיפים ומאמרים נוספים:

פיתוח ישראלי לריסוס טבעי של עלי מאכל מאפשר להרחיק חרקים גם סמוך לקטיף
כל מה שצריך לדעת על תזונה ללא גלוטן
במטבח עם הילדים: פיצה וסלט פירות בכיף