תכניות טיפול ומניעה של השמנה בילדים ומתבגרים


לפני מספר ימים עלה קמפיין פרסומי חדש שמטרתו העלאת המודעות להשמנת ילדים, זאת בשל נתונים מדאיגים שפרסם משרד הבריאות לפיהם שיעור הילדים הסובלים מעודף משקל עלה ב 50%.  הקמפיין עורר סערה של ממש, הורים רבים ואנשי מקצוע רואים בקמפיין מעליב, פוגעני ומשפיל לילדים הסובלים מהשמנת יתר –  שיגרום ללעג ולהצקות  ולמעשה יביא להרבה יותר נזק מתועלת. הקמפיין בעייתי לא בגלל הנושא החשוב שרוצים להעלות למודעות, אלא בשל השימוש בהפחדה, בהעברת המסר שילד שמן הינו פסול וכי הוריו אשמים בכך.

בעקבות הסערה על הקמפיין,  מצאנו לנכון לפרסם שוב את מאמרה של ריטה שטרן בו היא מציעה קווים מנחים לתכנית טיפול ומניעה של השמנה בילדים ומתבגרים, תוך התחשבות ברגשותיו ובצרכיו ובהקניית  הידע והרגלים נכונים:

תכניות טיפול ומניעה של השמנה בילדים ומתבגרים צריכות להתמקד בעידוד דפוסי התנהגות להשגת בריאות. המסרים צריכים לגעת בכל תחומי הבריאות, בריאות פיזית ורגשית כאחד, ובכל תחומי החיים. יש צורך בדוגמא אישית מההורים, תזונה נכונה, פעילות גופנית לאורך זמן והקנייה וקיבוע של הרגלים לאורח חיים בריא. חשובה המודעות של ההורים לבעיה מחד והעקביות במהלך תקופה ארוכה, מאידך. כדי לסגל הרגל חדש יש צורך בתקופת זמן של מספר חודשים והדבר לא תמיד פשוט, במיוחד כשמדובר בהורים שאינם מהווים דוגמה אישית לילד או המתבגר.

הרגלי אכילה נכונה מבית – הרגלי אכילה בריאים מילדות הם ערובה למניעה של עודף משקל. לילדים יכולת טבעית מולדת להקשבה לסימני רעב ושובע וויסות עצמי של תצרוכת המזון  לה הגוף שלהם זקוק. עלינו ההורים מוטלת האחריות שלא לשבש יכולת זו אלא לעודד אותם להשתמש בה. ילדים קטנים יחקו את הוריהם וסביבתם ויאכלו מה שיתנו להם ומה שהוריהם אוכלים.

עלינו ההורים מוטלת האחריות ליצור מסגרת משפחתית התומכת באכילה בריאה, מאוזנת שכוללת ארוחות משפחתיות ללא ליווי של טלוויזיה ומסיחי דעת אחרים. ההורה אחראי ויחליט על מה יוגש, מתי והיכן תתקיים הארוחה והילד יכול להחליט מה וכמה יאכל. השפעתנו על תזונת ילדנו היא גדולה וחשובה. ילד שלומד תזונה בריאה יגדל וישכיל לעשות בחירות נכונות יותר בכל מה שנוגע לתזונתו.

יש להרגיל את הילדים לאכול בנחת וללעוס היטב, להקשיב ולהבדיל בין תחושת רעב, תחושת צמא ותחושת שובע, לעודד אותם לשתות מים אך לא בזמן הארוחה, לדאוג שבבית יהיה מזון בריא נגיש ומעל הכל, לשמש דוגמא אישית.

יש חשיבות רבה שיהיו ביום ארוחות מסודרות ולא יהיו נשנושים בין הארוחות. כדאי לתכנן שהארוחות יהיו בזמנים קבועים לארוחת הבוקר, הצהרים והערב. העדיפו שלפחות אחת מארוחות היום תהיה משפחתית בה כולם מסיבים לשולחן ואוכלים ביחד. הישיבה בצוותא מחנכת להרגלי אכילה ועוזרת בגיבוש המשפחתי. כדאי לשתף את הילדים הן בהכנת הארוחות, בסידור השולחן ובפינויו אחרי הארוחה. מומלץ שארוחות הביניים יהיו פירות, פירות מיובשים, אגוזים וגרעינים ולא ממתקים וחטיפים עתירי סוכרים, שומנים וקלוריות.

להסביר, להבין, להפנים ולשנות בהדרגה – חשוב שנעזור לילדינו להגיע למסקנה שהם אלה הרוצים בשינוי. אין הכרח "לעשות דיאטה", אבל יש צורך לשנות הרגלי אכילה. אי אפשר לאיים או להכריח אותם לבצע שינוי, משום שלכך עלולות להיות השפעות לא רצויות. העזרה חייבת לבוא כשינוי תפיסתי. מתחילים בצעדים קטנים ולא עושים שינוי דראסטי בבת אחת שעלול לעורר התנגדות. כל פעם מורידים מוצר לא בריא ומעודדים תחליף בריא. מציעים לבני הבית מגוון סלטים וירקות חיים בכל ארוחה כדי שהשולחן יראה צבעוני ומעניין. מומלץ להעדיף משקאות טבעיים כגון לימונדה ביתית ללא סוכרים, גזים וצבעי מאכל.

אורח חיים בריא ופעיל כדרך חיים – בעידוד ובחינוך לאורח חיים בריא טמון הפתרון להשמנת היתר בקרב הילדים. בעידן המחשב, הבדידות החברתית והקטנת החשיפה של הילדים לקשרים חברתיים אישיים וישירים יש חשיבות רבה במודעות והשגחה הורית. על ההורים לעודד סדר יום פעיל וביצוע פעילות גופנית, פיתוח קשרים חברתיים ואף השתתפות בחוגים. מציאת מסגרת מהנה מתאימה לאימון גופני לילד חשובה ותורמת לסיכויי ההתמדה.

חשוב לציין שפעילות גופנית המתבצעת על בסיס קבוע תורמת בין השאר, להגברת הביטחון העצמי, שיפור במעמד החברתי, הפחתת אחוזי השומן, העלאת צפיפות העצם ומניעת פציעות. אולם, היו זהירים, אסור לגרום לכך שהם יראו בספורט עונש.  טיילו ביחד, לכו לבריכה, שחקו משחקי כדור. זוהי דרך נהדרת לבלות זמן איכות עם הילדים ולהחדיר בהם אהבה לפעילות גופנית. אם הם מגלים נטייה לספורט כלשהו, רשמו אותם לחוגים המתאימים, אבל אל תכפו.

חשיבות הנפש והרגש – ההתנהלות סביב נושאי המזון צריכים להיות חיוביים, תוך רגישות ומתן כבוד לילד. התעסקות מוגזמת של ההורים בדיאטות ובדימוי גוף ישפיעו על ילדיכם. אל תעשו אפליה בין האחים. יש להגיש לכל בני המשפחה את אותו המזון. גם אם אחד הילדים "רזה" והאחר "שמן", אין להגיש אוכל שונה. אוכל לא בריא ומזין אינו תורם לילד ה"רזה", ואילו אוכל בריא ומזין יתרום לשניהם. אל תתנו לילד להרגיש שהוא עשה חטא או שהיה ילד טוב בעקבות דברים שאכל.

אם אתם, המבוגרים, מתקשים לנהל אורח חיים בריא, אל תכעסו, אל תאשימו. קבלו את ילדכם כפי שהוא וכבדו אותו. היו רגישים אליו ולמדו אותו באווירה נעימה ורגועה איך לאכול נכון.

זיהוי אכילה רגשית ועזרה לילד ללמוד להתמודד עם קשיים רגשיים שלא באמצעות מזון חשובה ביותר.

ולסיכום:

עידוד ילדים לאכול נכון ולעסוק בפעילות ספורטיבית על מנת לשפר את בריאותם ואת ביצועיהם הספורטיביים היא הדרך הנכונה כדי שיהיו חדורי מוטיבציה לבצע אותה מבלי להתבייש בכך. לכנות ילד שמן בשמות גנאי ולדרוש ממנו לרדת במשקל יגרום לו להרגיש רע עם עצמו ואף לסכל כל מאמץ להוריד במשקל. הערכה עצמית נמוכה יכולה לפגוע הן במוטיבציה וגם באנרגיה הפיזית. יש להציג את הירידה במשקל בצורה חיובית, תוך עידוד ותמיכה.

מומלץ להשתתף בקבוצות ובסדנאות המלמדות ותומכות בשינוי תפיסות והפגת חששות בתזונת ילדים. הסדנאות מספקות כלים להורות סמכותית המספקת לילד חום ואהבה עם גבולות מובנים בנושאים תזונתיים. עזרה מקצועית נטורופתית יכולה לסייע רבות ונטורופת תזונאי טבעי יודע ומיומן להדריך, לספק פתרונות לבעיות יום יומיות, לחזק ולעודד.

בריאות טובה ונחת.

ריטה שטרן - נטורופתית

ריטה שטרן - נטורופתית

נטורופתית, מאמנת לאורח חיים בריא, למניעה של מחלות בכל הגילאים ומטפלת במחלות אקוטיות או כרוניות. מאבחנת ומטפלת במגוון שיטות ובניהם תזונה טבעית, צמחי מרפא, תוספי תזונה, ארומתרפיה, פרחי באך, מודעות, דמיון מודרך, חשיבה חיובית וקשרי גוף- נפש, הילינג, רייקי וסוג'וק.


טיפים ומאמרים נוספים:

תכניות טיפול ומניעה של השמנה בילדים ומתבגרים
תגליות מפתיעות על ההשמנה היום לעומת מה שהיה לפני 30 שנה
איך מכינים קרם קוקוס בקלי קלות (ולמה זה חשוב?) ומתכון לקינוח שוקולדי ממכר