אילו פירות וירקות הכי מרוססים ואיך ניתן לצרוך אותם בבטחה?

מי לא מכיר את האמרה "קח פרי ותהיה לי בריא"? לכולם ברור שפירות וירקות חיוניים לגוף שלנו. הבעיה היא שביחד עם הסלט הבריא והטעים שאנחנו מכינים מגיעה גם תוספת לא רצויה של חומרי הדברה וריסוסים מזיקים שיכולים לפגוע בגוף ולשבש את המערכת ההורמונאלית.

אילו מהפירות והירקות הם המזוהמים ביותר ואיך מתגוננים? 

freedigitalphotos.net | By stockimages

freedigitalphotos.net | By stockimages

נתחיל בסקר שנערך על ידי עמותת "אדם טבע ודין" ובדק מהם הפירות והירקות שמכילים את הכמות הגדולה ביותר של שאריות חומרי הדברה ומצד שני, אילו הם הפירות הנקיים ביותר.

ברשימת 15 הפירות והירקות המזוהמים ביותר שנמצאו בסקר נכללים (מהגרוע ביותר ועד לגרוע פחות): ענבים, סלרי, תפוח עץ, פירות הדר, סלק, כוסברה, שמיר, חסה, נענע, לקט עליי בייבי, אגס, קולרבי, אפרסק, תפו"א ופלפל.

כן, למרבה הצער הענבים המתוקים והעסיסיים נמצאו מכילים שאריות של 22 חומרי הדברה שונים ומתברר שגם התפוח, שנחשב לאחד הפירות הבריאים והמומלצים ביותר הוא בעייתי מאוד. נתון מדאיג במיוחד קשור לעשבי התבלין, שבבדיקות שנערכו התגלו בהם כמויות גבוהות וחורגות בהרבה מהתקן הישראלי של חומרי הדברה.

אבל יש גם חדשות טובות, כי הבדיקה מצאה עשרה פירות וירקות נקיים אותם אפשר לאכול ללא כל חשש. הרשימה כוללת (מהמצטיין ביותר לטוב מספיק): פסיפלורה, אבוקדו, נבטים (לא כולל נבט חיטה), בטטה, בצל, תמרים, אספרגוס, אפונה, כרובית וארטישוק.

אז מה עושים? מפסיקים לאכול את הפירות והירקות הבעייתיים? בהחלט לא!

למרות חומרי ההדברה, לפירות וירקות יש יתרונות שלא יסולאו בפז, הם מעניקים לנו ויטמינים ומינרלים חיוניים והם גם טעימים ויכולים בקלות להחליף נשנושים לא בריאים. איך מתגוננים מהחומרים הרעילים שנמצאים בחלק מהם? הנה שלוש דרכים: 

  • קונים פירות וירקות אורגניים – גם אם התקציב לא מאפשר לכם לקנות רק אורגני, כשמדובר בפירות ובירקות המזוהמים ביותר חשוב מאוד להשתדל לקנות אותם אורגנים, ממקור שאתם יכולים לסמוך עליו או ישירות מהחקלאי.
  • מגדלים לבד – גם אם אין לכם חצר גדולה, יש לא מעט ירקות שאפשר לגדל בעציצים, במיוחד כשמדובר בירקות עלים או צמחי תבלין שנחשבים למזוהמים במיוחד.
  • שוטפים היטב את הפירות והירקות לפני האכילה – אל תסתפקו רק בשטיפה רגילה וחפיפניקית: מומלץ לשטוף פירות וירקות באופן יסודי ואם אפשר – להשתמש בסבון אקולוגי או טבעי.

לסיכום, הנתונים בתחום אולי נשמעים מפחידים אך הם לא מהווים סיבה אמיתית להפסיק לאכול פירות וירקות. אנחנו כצרכנים צריכים להשתדל לנקוט בכל אמצעי הזהירות ואולי אם נקנה יותר ירקות ופירות נקיים מרעלים נוכל להפעיל לחץ צרכני שישנה את המצב בתחום בעתיד.

מערכת האתר

מערכת האתר

"מה חדש?" מגזין בריאות שמעניין נשים!
עדיין לא רשומה? לחצי כאן להרשמה


טיפים ומאמרים נוספים: