כל מה שצריך לדעת על תזונה ללא גלוטן

מהו גלוטן?

גלוטן הינו חלבון המצוי בעיקר בדגנים  כגון חיטה, שעורה, שיפון, שיבולת שועל , כוסמין, גריסים, סולת.

אחוז הגלוטן שונה בכל אחד מהם.

חיטה מכילה 80% גלוטן ולכן היא בעיתית במיוחד.

יש מי שירגישו תגובה חריפה במיוחד לאחר אכילת פיתה לבנה לעומת פרוסת לחם שיפון.

*** Local Caption *** Fresh baked loaf with wheat ears on wooden breadboard

מה מכיל גלוטן?

מוצרים שיש בהם את המרכיבים שמניתי למעלה  או כאלו שמכינים אותם ממרכיבים אלו מכילים גלוטן.

דוגמאות:

  • בורגול מכינים מחיטה ולכן גם הוא מכיל גלוטן.
  • קוסקוס מכינים מסולת ולכן גם הוא מכיל גלוטן.
  • לחם מדגנים (המכיל חיטה, שיפון, שעורה, כוסמין ועוד) מכיל גלוטן
  • בירה מכינים משעורה ולכן היא מכילה גלוטן

הגלוטן נקרא בעיברית "דבקן". הוא זה המאפשר את הדבקת מוצרי הלחם.

לכן, לחם ללא גלוטן יכיל בד"כ ביצים כדי להדביק את המרכיבים השונים.

תזונה "ללא גלוטן"

תזונה  "ללא גלוטן" מורכבת מתפריט שהוציאו ממנו את כל הפריטים המרכיבים גלוטן.

חשוב לי לצין כי, יש הבדל בין דיאטה "ללא גלוטן" לבין רגישות לגלוטן.

בדיאטה ללא גלוטן מוציאים את כל המרכיבים הידועים וכל השאר אינם מהווים בעיה.

ברגשות לגלוטן יש להיזהר גם ממוצרים שאינם מוצהרים שיש בהם גלוטן.

מוצרים כאלו, שאני נתקלתי בהם:

  •  אבקת אפיה
  • חומץ רגיל
  • גרעינים שחורים, בוטנים
  • פול או אפונה קלויים

דיאטה "ללא גלוטן"

.אחת הבעיות של אכילת גלוטן היא אכילה מרובה של לחם, עוגות, עוגיות, פסטה ועוד.

הורדת הגלוטן מפסיקה זלילה לא מבוקרת.

תפריט ללא גלוטן לא מסייע להרזיה בגלל שאינו מכיל גלוטן.

אולם מוצרים רבים ללא גלוטן, מכילים קלוריות רבות.

אין בעיה לצרוך מוצרים שאינם מכילים גלוטן או שהכינו אותם עם תחליפים לגלוטן (קמח תירס, קמח אורז, קמח טפיוקה ועוד) אך הם מכילים קלוריות רבות.

דוגמאות:
פירות, קינואה, ציפס, תפוחי אדמה, אורז, פירות מיובשים, אגוזים, שקדים, דבש, סילאן, מוצרי חלב שמנים או רזים, גלידה, שוקולד, לחם ללא גלוטן, פסטה ללא גלוטן, במבה ללא גלוטן.

אפשר לעשות דיאטה ללא גלוטן, אך לא בלי מחשבה מה וכמה אוכלים

דיאטה ללא סוכר וללא גלוטן"

אחת הבעיות של אכילת גלוטן וסוכר היא אכילה מרובה של לחם, עוגות, עוגיות, גלידה, ריבה, שוקולד פסטה ועוד.

הורדת הגלוטן והסוכר מפסיקה אכילת חלק מהם.

אולם, חשוב להבין כי תפריט ללא גלוטן וללא סוכר לא מסייע להרזיה אם צורכים בצורה לא חכמה מאכלים  שמעכילים הרבה קלוריות כגון:

פירות, קינואה, ציפס, תפוחי אדמה, אורז, פירות מיובשים, אגוזים, שקדים, דבש, סילאן, מוצרי חלב שמנים או רזים.

אפשר לעשות דיאטה ללא גלוטן וללא סוכר, אך עם חשיבה מה וכמה אוכלים. 

ללא גלוטן וסוכרת

רבים טועים וחושבים כי הורדת הגלוטן מתפריטם, פותרת את בעית האכילה עם בעיות סוכר.

חשוב לזכור כי פחמימות רבות משפיעות על רמת הגלוקוז בדם ולא רק אלו המכילות גלוטן.

פחמימות כגון: אורז, תירס, קטניות, סוכר, פירות, ירקות פחמימתיים, חלב, דבש, סילאן, אגבה.

נכון שהמנעות מלחם, עוגיות ועוגות תעזור.

אולם יש להבין מהם הפחמימות האחרות גם אם אינן מכילות גלוטן.

בנוסף, אין לחפש תחליפים ללא גלוטן. אלה מכילים הרבה פעמים כמות גדולה יותר של פחמימות.

ללא סוכר ללא גלוטן וסוכרת

שוב אזכיר כי פחמימות רבות משפיעות על רמת הגלוקוז בדם.

פחמימות כגון: דגנים, קטניות, סוכר, פירות, חלב, דבש, סילאן, אגבה.

כלומר, גם אם נוריד מהתפריט את הדגנים הבעיתיים ואת המאכלים המכילים סוכר, עדין הוא עלול לכלול פחמימות רבות שישפיעו על רמת הגלוקוז בדם

המנעות מלחם, עוגות, עוגיות, גלידות, שוקולד ועוד תעזור.

אולם יש להבין מהם הפחמימות האחרות גם אם אינן מכילות גלוטן או סוכר (אורז, תירס ועוד).

להבין מה משפיע לנו על רמת הגלוקוז בדם וכיצד נכון לצרוך זאת.

אין לחפש תחליפים ללא גלוטן. אלה מכילים הרבה פעמים כמות גדולה יותר של פחמימות.

איריס פלג - מומחית לחיים עם סוכרת

איריס פלג - מומחית לחיים עם סוכרת

מנהלת מרכז מותר לחיים טובים עם סוכרת.


טיפים ומאמרים נוספים: