היתרונות הבריאותיים של הדוחן וגם 2 מתכונים בריאים

אם גידלתם פעם תוכי אתם ודאי מכירים את הדוחן – דגן המגיע בצורה של גרגירים קטנים. אבל למרות התדמית שדבקה בו, דוחן הוא לא רק מזון של ציפורים. הוא אמנם פחות מוכר בעולם המערבי, אבל במקומות כמו אפריקה הוא מהווה חלק חשוב ועיקרי מהתזונה היומיומית של בני האדם, שמכינים ממנו לחמים, בירה, דייסות ותבשילים. אז אם תהיתם למה כדאי גם לכם ללמוד לבשל את הדגן הזה, הנה כמה סיבות טובות:

freedigitalphotos.net | By rakratchada torsap

freedigitalphotos.net | By rakratchada torsap

  •  הדוחן עשיר באשלגן – האשלגן הוא מינרל בעל חשיבות רבה לתפקוד הרקמות והתאים בגוף ויש אנשים שלוקחים אותו כתוסף מזון, אבל אם אפשר לקבל אותו ממאכלים כמו דוחן – אין ספק שזה עדיף.
  •  הדוחן מכיל הרבה סידן – כולם יודעים שסידן חיוני לבריאות השיניים והעצמות, אבל לא קל להגיע לצריכה היומית המומלצת, כך שהדוחן יכול להפוך למקור חדש לסידן בתזונה שלכם.
  • אם אתם רגישים לגלוטן, הדוחן יכול לשמש עבורכם כתחליף בריא ומזין לחיטה.
  • הערך התזונתי שלו נשמר גם בקילוף – הקליפה של הדוחן קשה וצריך לקלף אותו לפני השימוש, אבל בשונה מאורז או חיטה, כשמקלפים דוחן הערך התזונתי שלו לא נפגע, כך שאתם נהנים מכל היתרונות למרות שאתם בעצם לא אוכלים "דוחן מלא".
  • לדוחן יש טעם נייטרלי. אפשר להשתמש בדוחן כדי להעשיר תבשילי אורז או דגנים אחרים. נסו להוסיף רבע כוס דוחן לכוס אורז ולבשל כרגיל. לאט לאט תוכלו להעלות את הכמויות.

איך מכינים את הדוחן?

מרתיחים שלוש כוסות מים ומוסיפים להם כוס של דוחן (מכפילים את הכמויות לפי הצורך). מבשלים על אש נמוכה במשך שלושים דקות או עד שכל המים נספגים בדוחן. מורידים את הסיר מהאש, אך משאירים אותו מכוסה למשך 10 דקות נוספות לבישול סופי.

מתכון ללביבות דוחן וטחינה

מצרכים:

  • כוס דוחן (להשיג בבתי-טבע)
  • חצי כוס טחינה גולמית
  • בצל קצוץ
  • חצי כוס שקדים קצוצים
  • חצי כפית פלפל שחור
  • חצי כפית אגוז מוסקט
  • כף רוטב סויה
  • שן שום כתושה
  • שמן לטיגון
  • מלח ופלפל

אופן ההכנה:

  1. מחממים בסיר את הדוחן עם 2.5 כוסות מים. לאחר הרתיחה מנמיכים את האש, מכסים את הסיר ומבשלים 15 דקות. מורידים מהאש ומשאירים את הסיר מכוסה עוד 15 דקות.
  2. בינתיים קולים את השקדים במחבת ללא שמן 5-4 דקות, עד שהם מזהיבים.
  3. מחממים שמן במחבת ומטגנים את הבצל עד שהוא מזהיב.
  4. מערבבים את כל החומרים בקערה גדולה ויוצרים לביבות. אם העיסה אינה מספיק דביקה אפשר להוסיף עוד טחינה.
  5. מחממים שמן ומטגנים את הלביבות 3-2 דקות מכל צד, עד שהן מזהיבות. מניחים על נייר סופג ומגישים חם.

מקור המתכון: אתר הצמחונות והטבעונות

מתכון לדוחן וירקות

מצרכים:

  • 1 כוס דוחן
  • חצי כוס גזר קצוץ.
  • חצי כוס סלרי קצוץ (עלים וגבעול)
  • 1 כוס פטריות
  • חצי כוס בצל קצוץ
  • חצי כוס פלפל ירוק/כתום קצוץ
  • 3 שיני שום מעוכות
  • חצי כוס עגבניות מרוסקות או מיץ עגבניות
  • חצי כפית פפריקה אדומה
  • 1 כף רוטב סויה (או כפית מלח)

אופן ההכנה:

  1. קולים את הדוחן בסיר עמוק (ללא שמן) למשך מספר דקות.
  2. מוסיפים 2 כוסות מים רותחים. מביאים לרתיחה.
  3. ממשיכים לבשל על אש קטנה (בסיר מכוסה) למשך כ- 25 דקות עד שכל הנוזלים ייספגו.
  4. מכבים את האש וממתינים כ-10 דקות.
  5.  בוחשים בעדינות עם מזלג.
  6. מתבלים במלח או רוטב סויה.
  7. בסיר נוסף קולים בינתיים בצל ושום במעט שמן, עד שיתרככו. מוספים את הגזר, סלרי, פלפל ומאדים במשך כ-5 דקות.
  8. מערבבים בעדינות את הירקות עם הדוחן.
  9. מגישים עם מיץ עגבניות ופטרוזיליה קצוצה.

מקור המתכון: חיים אורגניים

מערכת האתר

מערכת האתר

"מה חדש?" מגזין בריאות שמעניין נשים!
עדיין לא רשומה? לחצי כאן להרשמה


טיפים ומאמרים נוספים: