כל מה שצריך לדעת על אקנה בקיץ

AMBRO | FreeDigitalPhotos.net

קיץ. יש הרבה דברים טובים שמתקשרים עם המילה קיץ, אבל למי שסובלות מאקנה, הקיץ הוא בשורה לא משמחת: בקיץ מזיעים יותר, הזיעה מתערבבת עם הפרשת החלב של העור, עם האיפור ועם מסנני הקרינה ובקיצור – חגיגה לחיידקים ולאקנה. השמש מאירה חזק יותר, ונהוג לבלות בחוץ יותר ולאקנה אין פיתרון קל ומיידי.

קודם כל, מה זה אקנה? אלו הם "פצעי בגרות" (שמופיעים לא רק בגיל ההתבגרות לצערנו) כאשר זקיקי השערות/בלוטות החלב נסתמים. בהמשך נוצר זיהום חיידקי ואז פצעי האקנה הופכים אדומים, דלקתיים ומוגלתיים.

עור הפנים מושפע מכמה גורמים, חלקם גנטיים (נטייה משפחתית לאקנה, למשל), חלקם קשורים לאורח חיים (הקפדה על היגיינה, שימוש בתכשירים נכונים, תזונה בריאה), חלקם לפעולות טיפול ומניעה (האם את מטופלת אצל קוסמטיקאית? האם את נוהגת "לפוצץ" פצעונים בעצמך?) תכשירים שמנוניים כגון מייקאפ או מסנני קרינה יכולים לגרום להחמרה או הופעת אקנה. וחלקם קשורים לשינויים הורמונליים שחלים בשלבים השונים של החיים.

אם זה מעודד מישהו, רוב המתבגרים – 95%-79% – סובלים מאקנה, כך לפי נתונים שפורסמו בכתב העת הרפואי "Dermatology".

אז מה בכל זאת עושים בעונת הים, הבריכה, והבילויים בחוץ בשמש? להלן כמה עצות שיכולות להקל על נערות ונשים צעירות את ההתמודדות עם אקנה, במיוחד בקיץ:

התנהגות כללית:

עדיף להשתמש בקרם לחות או מסנן קרינה עם קרם לחות בעל מרקם קליל ונטול שומן, כגון תחליב או ספריי. תכשיר כבד יותר ייראה לא טוב על עור מזיע וגם עלול להחמיר את האקנה.

יש לשטוף את הפנים עד פעמיים ביום (ולא יותר). יש להשתמש במים פושרים (ולא חמים מאוד), וכדאי מאוד להשתמש באל־סבון עדין או בסבון ייעודי לעור הפנים. רחצה מוגברת של העור תייבש אותו יותר מדי ועלולה לגרום לקילוף ופריחה, וכך גם שימוש בתכשירים כמו אלכוהול.

אסור לשפשף את הפנים חזק – זה עלול להחמיר את האקנה ולהזיק לעור.

אין "לפוצץ" את הפצעונים, ואסור לחטט או לגרד את הפנים. הפעולות האלה עלולות לגרום להופעת זיהום או לגרום להופעת או החמרה של סיכוי להצטלקות בעור.

במקרים של אקנה פעיל יש לפנות לרופא עור לקבלת טיפול מתאים לעונת הקיץ. ישנם תכשירים לאקנה שגורמים לרגישות יתר של העור לשמש וחשוב לדעת זאת לפני שנחשפים לשמש הקופחת.

תזונה:

מאחר שהבעיה מאפיינת את תרבויות המערב וכמעט אינה מתרחשת בתרבויות אחרות, מניחים שלתזונה יש השפעה משמעותית על הופעת הפצעונים. החשודים העיקריים הם:

שוקולד: יש הערכות כי שומן רווי גורם לרמות שומנים גבוהות בדם. השערה נוספת היא כי היפר אינסולינמיה גורם להפרשת יתר של אינסולין בגוף. יתר שומנים ויתר אינסולין נחשבים כחלק מהגורמים לאקנה.

מוצרי חלב: מחקרים מצאו קשר בין צריכת מוצרי חלב בקרב מתבגרים לבין פצעי בגרות. ההסבר לקשר, לפי החוקרים, הוא ככל הנראה הימצאות הורמונים בחלב שאנו שותים.

שומנים: הטענה היא שתזונת מתבגרים, המרבים לאכול מזון עשיר בשומנים – ג'אנק פוד, חטיפים וממתקים – משחקת גם היא תפקיד משמעותי בהיווצרות אקנה.

שתייה:

כדאי לשתות לפחות שמונה כוסות מים ביום. למרות שיש ויכוח על כמויות המים שעלינו לשתות, ואיזה מים רצוי לשתות, אין שום ויכוח על חשיבות המים ותפקידם בשמירה על העור. אדם מבוגר זקוק ל-8 כוסות מים ביום לפחות כדי לספק את צרכי העור והגוף. בנוסף לשמירה על לחות התאים, המים מסייעים להעברת חומרי מזון לתוך התא ולהוצאת חומרים רעילים אל מחוץ לתא. הפעולות האלה לבדן גורמות לתאי העור להרגיש ולהיראות טוב יותר. כשיש מספיק נוזלים אנחנו גם מזיעים בצורה יעילה יותר.

תכשירים לטיפול מקומי בפצעים:

חומצה סליצילית מעודדת את התחדשות התאים של שכבת העור העליונה ופתיחת נקבוביות סתומות, מה שמסייע לתהליך התחדשות התאים הנורמלי. החומצה הסליצילית יעילה רק כשמשתמשים בה לאורך זמן, והיא מצויה בהרבה תכשירים נגד אקנה הנמכרים בלי מירשם רופא, כולל תחליבים, משחות, תחליבים מבוססי אלכוהול ופדים רפואיים. יש תכשירים רפואיים נוספים המכילים חומים פעילים כגון ויטמין A, בנזואיל פראוקסיד או אנטיביוטיקה – יש להתייעץ עם רופא עור ולקבל המלצות בהתאם למצב.

כדאי להימנע משימוש באנטיביוטיקה למניעת אקנה, מכיוון שהיא פוגעת במערכת העיכול ומשפיעה על מערכת החיסון ועל הגוף כולו.
כך גם השימוש בגלולות למניעת הריון – הן מפריעות לאיזון ההורמונלי הטבעי של הגוף ולאחר שמפסיקים לקחת אותן, תופעת האקנה עלולה לחזור ביתר שאת.

רות ברונשטיין


טיפים ומאמרים נוספים:

תגיות