חשיבות ויטמין D לבריאותנו ומדוע לכולנו הוא חסר?

ויטמין D

רובנו מכירות את ויטמין D בתור ויטמין השמש, שכן ידוע שניתן לספוג את הויטמין באמצעות חשיפה מבוקרת לקרני השמש, אך למעשה, את הויטמין ניתן לצרוך גם באמצעות סוגי מזון שונים (ועל כך נלמד בהמשך) וכמובן באמצעות תוספי תזונה ממוקדים.

http://www.freedigitalphotos.net / By photostock

http://www.freedigitalphotos.net / By photostock

על חשיבותו של הויטמין

ויטמין D נחשב לאחד הויטמינים החשובים ביותר בגופנו והוא חשוב אפילו יותר לאוכלוסיית הנשים ההריוניות, הילדים והמבוגרים היות והוא אחראי על ספיגת הסידן, השומר על רקמת וחוזק העצמות שלנו ובכך יש לו תפקיד חשוב במיוחד במניעת מחלת האוסטיאופורוזיס .

מחקרים רפואיים גילו כי קיים קשר בין הויטמין לבין צמצום הסיכון לחלות בסרטן (השד והשחלות), מניעת דיכאון ומצבי רוח (אשר לשמש יש תפקיד חשוב בכך), פרקינסון ואפילו סכרת.  כמו כן, לויטמין השפעה על מידת העירנות שלנו ואף על איכות השינה.

בדיקת דם פשוטה אצל רופא המשפחה תגלה האם יש לך מחסור בויטמין D ותסייע לרופא להחליט על ההנחיות המתאימות להשלמתו.

לרובנו יש חוסר בויטמין D

על אף שמדינתנו שטופת שמש, בוודאי יפתיע אתכן לגלות כי שליש מאיתנו סובלים ממחסור בויטמין. מדוע? קודם כל, המודעות לשמירה על העור מפני סכנות השמש התפתחה מאוד בשנים האחרונות ושנית, רובנו עובדים בסביבה משרדית ולכן נחשפים בעיקר לאור הפלורוסנט. כדי לספוג את הויטמין באמצעות השמש, יש לחשוף את עצמנו  לקרניה פעמיים בשבוע, בסך הכל חצי שעה כל פעם.

ישנם מאכלים העשירים בויטמין D ויכולים להועיל לנו, כמו למשל דגים שמנים (סלמון, מקרל, טונה), מוצרי חלב מועשרים וחלבון ביצה. יש לציין שבמרבית המאכלים שהוזכרו, אין כמות מספקת של ויטמין D ולכן הם לבדם אינם יכולים להשלים את החוסרים ויש צורך להיחשף במידה מבוקרת גם לאור יום ובאמצעות תוספי תזונה (צמחוניים וטבעוניים צריכים לשים לב במיוחד לרמת הויטמין D שכן אינם צורכים את המזונות שהוזכרו).

המלצת משרד הבריאות למינון היומי הנדרש למבוגרים של ויטמין D הוא  800-1,000 יחידות בינלאומיות, ומתבסס בעיקר על נטילת ויטמין D  כתוסף תזונה (1 מיקרוגרם מכיל 40 יחידות בינלאומיות).

לסיכום, כדאי מאוד להקפיד על בדיקות דם שגרתיות ולבדוק האם גם אתן סובלות ממחסור בויטמין D, אם זה אכן המצב, חשפו את עצמכן יותר לשמש, הקפידו על מאכלים העשירים בויטמין ובמקרה הצורך- היעזרו בתוספי תזונה.

מערכת האתר

מערכת האתר

"מה חדש?" מגזין בריאות שמעניין נשים!
עדיין לא רשומה? לחצי כאן להרשמה


טיפים ומאמרים נוספים: