כיצד ניתן לשפר את שיווי המשקל ולמה זה חשוב!

שיווי המשקל שלנו הוא אחד הדברים החשובים לשמירה על בריאותנו, ויחד עם זאת אנו מתייחסים אליו רק במקרים של חיזוק ילדים או בקרב האוכלוסייה המבוגרת.

האמת היא ששיווי משקל הולך ויורד עם הזמן בצורה יותר דרסטית, כמו כל דבר, ככל שאנו מתרגלים פחות, מתייחסים פחות ומזניחים יותר.

שיווי המשקל מפוקח ע"י המערכת הוסטיבולרית. מערכת זו מפקחת על מנח הגוף במרחב וכך עוזרת לנו לדעת כיצד למקם את הגוף, כיצד לנוע, כיצד לעבור מתנועה לתנועה. מערכת זו פועלת גם במצבים נייחים כגון ישיבה ועמידה וגם במצבים ניידים, כלומר בתנועה.

במילים אחרות, היא עוזרת לנו לשמור על יציבה נכונה, תומכת בנו במעברים מישיבה לעמידה, מעמידה להליכה, מהליכה לעצירה וכן הלאה. החשיבות הרבה ביותר של שמירה על שיווי המשקל היא למנוע מעידות ואף נפילות שעלולות לגרום לפציעות ולשבירת עצמות.

אז מה עושים? מתרגלים.

אך לפני שתתחילו לתרגל, זכרו ששיווי המשקל קשור ליציבה של הגוף ולכן בכל תרגיל כל הגוף מעורב, בעיקר שרירי הבטן העמוקים שתומכים בתנועה.

בואו נתחיל ברגילים לשיווי משקל סטאטי:

–          עמדו לפחות חצי דקה על רגל אחת מבלי לנוע, ואז אותו הדבר ברגל השניה. נסו לבהות בנקודה נייחת בקיר- זה יעזור לכן לשמור על יציבות. אם זה קל- ישרו ידיים כלפי מעלה ושלבו אותן זו בזו.

–          הניחו רגל אחת על כדור- הניעו אותו קדימה ואחורה, הניעו במעגלים פנימה והחוצה.

–          תרגיל ה"מאוזן": מתאים למי שכבר שולטת בשני התרגילים הקודמים. עמדו על רגל אחת ופרסו ידיים לצדדים, מכאן קחו את הרגל שבאוויר ישרה לאחור ואת בית החזה קחו קדימה למצב מקביל לרצפה. שימו לב ששני צידי האגן מקבילים לרצפה, שמרו על בית חזה פתוח ושימו לב שהבטן מוחזקת כדי לשמור לא להיכנס ללחץ בגב.

–          עמדו עמידת 6, וממנח זה ישרו רגל אחת לאחור. קל? הניעו אותה ישרה הצידה. קל? הרימו יד נגדית לרגל שהתנתקה ישרה לפנים. הקפידו ששני צידי האגן ישארו מקבילים לרצפה. קל? יד ורגל נפתחות ישרות לצדדים? עדיין קל? הרימו אותה יד עם אותה רגל.

תרגילים לשיווי משקל דינאמי:

–          הליכת עקב בצד אגודל: בחרו קו ישר בבית ולכו עליו כך שבכל צעד העקב ייגע באצבעות של הרגל הקודמת. עכשיו עשו זאת בלי להסתכל לרצפה. בשלב הבא בצעו אותו דבר בהליכה אחורה.

–          עלו במדרגות, גם לאחור. נסו לבצע את התנועה באופן איטי.

–          שימו מכשול קטן בבית ועברו מעליו לפנים ולאחור.

עכשיו, מכיוון שהגוף שלנו הוא מתוחכם והוא יודע לעשות טריקים ופיצויים כדי לחפות על חולשה במערכת אחת ע"י עזרה ממערכת אחרת, ובמקרה הנידון חיפוי על המערכת הוסטיבולרית באמצעות מערכת הראיה, כאשר אתן מרגישות שיש שליטה בתרגילים הנ"ל- נסו לבצע אותם בעיניים עצומות. רק שימו לב שאתן מבצעות אותם בסביבה בטוחה, או כשיש מי ששומר/ת עליכן…

מקור התמונה: Ambro

מורנה סלוקי - מאמנת ומשקמת

מורנה סלוקי - מאמנת ומשקמת

בוגרת תואר ראשון במכללת וינגייט B.Ed. מטפלת, מאמנת ומשקמת פרטיים וקבוצות הידרותרפיה | ג'הארה R | .פילטיס שיקום תנועתי אורטופדי בשיטת הטריגר פוינטס | עיסוי שוודי ורקמות עמוק | הוראת השחייה.


טיפים ומאמרים נוספים:

תגיות