מדוע אנו צורכים הרבה יותר סוכר מכפי שידוע לנו?

כבר לפני הרבה שנים הוכרזה מחלת הסוכרת באמריקה כ"מגפה של האלף השלישי". אין זה פלא כשרואים את אחוזי העליה של המאובחנים במחלה או באלו שהתחילו לפתח נטיה לכך (טרום-סוכרת).

מאחר ובעברית שמה של המחלה הינו סוכרת, אנו מקבלים את הרושם כי סוכר הוא הבעיה ושאם נמנע ממנו הכל יהיה בסדר. לכן, רוב האנשים עם בעיות סוכר בודקים היטב כל מוצר שהם קונים לוודא שאין בו סוכר.

אם נחשוב על שם המחלה כ"פחממת" זה יעזור לנו להבין כי מקור הבעיה הן הפחמימות. הסוכר הינו אחד הסוגים של הפחמימות. ישנם סוגים רבים של פחמימות כגון: סוכר, דגנים, קטניות, פירות, תפו"א, דבש, סילאן וממתיקים המסתיימים ב"טול" (מלטיטול, סורביטול). סוכר הינו סוג אחד של פחמימות.

חשוב לדעת שאם נמנעים מסוכר, עדיין יכולה להיות במאכל כמות גדולה של פחמימות. מאחר ויש פחמימות עם איכות טובה יותר כדאי להשתדל לאכול אותן.  אבל, עדיין חשוב להתייחס לכמות הפחמימות שבמוצר.

דוגמה: בכוס קוסקוס רגיל יש אותה כמות הפחמימות כמו בכוס קוסקוס מלא. האיכות של קוסקוס מלא טובה יותר ולכן הוא עדיף. עדין אפשר לשפר את הקוסקוס הרגיל ע"י הוספת שמן זית או טחינה או אם אוכלים אותו עם עוף. כלומר: שומנים וחלבונים יכולים לשפר את איכות הפחמימה.

לכן, בשתי עוגיות עם סוכר יש פחות פחמימות מבחצי חבילה של עוגיות "ללא סוכר" שהרי בעוגיות יש גם קמח ואולי גם דבש, סילאן, ריבה או מלטיטול.

חשוב לקרוא על הקופסא כמה גרם פחמימות יש ביחידה ולהתאימה לתפריט הניתן ע"י הדיאטנית. פרוסה לחם = חצי כוס אורז מבושל = 15 גרם פחמימות.

freedigitalphotos.net | By artur84

freedigitalphotos.net | By artur84

מתכון לעוגת פירות מקמח מלא

מצרכים:

  • 2 כוס פירות חתוכים: שזיפים, אפרסקים, נקטרינות, משמשים חתוכים
  • כוס סוכר
  • 4 ביצים
  • 2 כוסות קמח תופח מלא חצי כוס שמן
  • שני שליש כוס מים
  • חצי כוס שקדים או אגוזים

אופן ההכנה:

  1. מערבבים הכל, בקערה
  2. יוצקים לשתי תבניות אינגליש קייק משומנת
  3. מפזרים למעלה מעט סוכר חום וקינמון
  4. אופים בתנור בחום של 180 מעלות  כארבעים דקות

כמות פחמימות: 

קמח: 182 גרם פחמימות סוכר: 199 גרם פחמימות פירות: 60 

סה"כ: 441 גרם פחמימות בשתי תבניות אינגליש קייק 28 מנות. בכל מנה כ- 15 גרם פחמימות.

כל פרוסה שקולה למנת פחמימה אחת (פרוסת לחם = חצי כוס אורז מבושל)

אפשר לראות במתכון שהרבה מאד פחמימות יש בקמח ובפירות.

אם נוציא את הסוכר העוגה תהיה פחות טעימה, לא עמידה ומצופה באשליה.

כמובן שאפשר להפחית עוד יותר את כמות הפחמימות ע"י הפחתה בכמות הסוכר או הפירות.

מה שחשוב זה להיות מודעים למה שאוכלים.

להלן ציטוט מתוך מאמר של מיכל גילאון, דיאטנית קלינית באתר של שרותי בריאות כללית:

"פעם האמינו כי אכילת סוכר מעלה במהירות את רמות הסוכר בדם. היום המומחים סבורים שניתן לאכול מזון שמכיל סוכר כל עוד מחשיבים אותו בתכנון הארוחה כפי שעושים לגבי כל פחמימה אחרת"

איריס פלג - מומחית לחיים עם סוכרת

איריס פלג - מומחית לחיים עם סוכרת

מנהלת מרכז מותר לחיים טובים עם סוכרת.


טיפים ומאמרים נוספים: