מהו אינדקס גליקמי וכיצד נרגיש שבעים יותר מהארוחה?

המזון שאנו אוכלים מורכב משומנים מסוגים שונים, חלבונים מסוגים שונים ופחמימות מסוגים שונים.

השומנים מתחלקים לשומנים רוויים ושומנים לא רויים, החלבונים מתחלקים בהתאם למקור החלבונים (צומח, חיי) והפחמימות מתחלקות לחד סוכר, דו סוכר ורב סוכר.

לאחר העיכול שומנים מתפרקים לחומצות שומן וטריגליצרידים, החלבונים לחומצות אמינו והפחמימות לגלוקוז.

לאחר הפרוק, הרכיבים התזונתיים נספגים בדם בהתאם לשימושם בגוף.

לאחר עלית רמת הגלוקוז בדם, הלבלב מייצר ומפריש אינסולין הגורם לירידת רמת הגלוקוז בדם בחזרה לרמת הנורמה.KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

אינדקס גליקמי

אינדקס גליקמי הינו מדד המגדיר את משך עיכול הפחמימה והפיכתה לגלוקוז.

אינדקס גליקמי גבוה:

–          הפחמימה מתעכלת מהר
–          הגלוקוז נספר מהר למחזור הדם
–          רמת הגלוקוז עולה במהירות
–          הלבלב מייצר ומפריש במהירות אינסולין

אינדקס גליקמי נמוך:

–          הפחמימה מתעכלת לאט
–          הגלוקוז נספר לאט למחזור הדם
–          רמת הגלוקוז עולה לאט
–          הלבלב מייצר ומפריש לאט אינסולין

יש פחמימות בעלות אינדקס גליקמי נמוך, אינדקס גליקמי גבוה ואינדקס גליקמי בינוני.

שומנים, חלבונים ואופן ההכנה משפיעים על האינדקס הגליקמי הבסיסי של הפחמימה ולכן אין להתייחס לאינדקס גליקמי של מרכיב אחד בלבד אלא על אינדקס גליקמי של מאכל, צלחת או ארוחה.

אינדקס גליקמי של פרוסה עם גבינה נמוך מזה של פרוסה בלבד. אינדקס גליקמי של פרוסה עם טחינה נמוך מזה של פרוסה עם גבינה מאחר ושומנים קשים יותר לעיכול.

דוגמה נוספת:

פרוסה לחם שיפון

אינדקס גליקמי גבוה

 

אינדקס גליקמי נמוך

פרוסה לחם שיפון עם גבינה

פרוסה לחם שיפון עם זיתים

פרוסה לחם שיפון עם גבינה וזיתים

מה מעניק תחושת רעב ושובע?

תחושת הרעב והשובע תלויה בתכולת הקיבה וברמת הגלוקוז בדם.

  1. לאחר האכילה הקיבה מתמלאת וחשים שובע. לאחר עיקול המזון, הקיבה מתרוקנת וחשים רעב.
  2. לאחר שהפחמימה מתעכלת והגלוקוז נספג לדם חשים שובע. כאשר רמת הגלוקוז בדם יורדת חשים רעב.

לכן, ככל שנאכל פחמימות בעלות אינדקס גליקמי יותר נמוך ונוסיף להן חלבון או שומן, נחוש יותר תחושה של שובע מאחר ויקח יותר זמן עד שהקיבה תתרוקן.

 לפחמימות כגון לחם לבן, תפו"א, אורז לבן יש אינדקס גליקמי בינוי.

לפחמימות מלאות כגון דגנים, קטניות, לחם שיפון, לחם דגנים, תפו"א מתוק יש אינדקס גליקמי נמוך ולכן הם יעניקו שובע לאורך זמן.

 חינם: חוברת מתכונים מיוחדת לסובלים מסוכר גבוה!

איריס פלג - מומחית לחיים עם סוכרת

איריס פלג - מומחית לחיים עם סוכרת

מנהלת מרכז מותר לחיים טובים עם סוכרת.


טיפים ומאמרים נוספים: