מהם נוגדי חימצון ואיך צורכים אותם בכמות מספקת?

בשנים האחרונות אנחנו שומעים יותר ויותר על נוגדי חימצון ועד כמה הם חשובים לבריאות שלנו, אבל כמעט אף אחד לא טורח להסביר לנו מהם בעצם אותם נוגדי חימצון, למה אנחנו זקוקים להם ובעיקר – איך צורכים אותם בכמות מספקת. הנה הסברים ותשובות לכמה מהשאלות המרכזיות בתחום:

מהם נוגדי חמצון?

בגוף שלנו מתקיימים כל הזמן תהליכי חמצון והיווצרות של חלקיקים בשם "רדיקלים חופשיים" שעודף שלהם בגוף עלול לגרום לשורת מחלות קשות כמו סרטן, מחלות לב, אלצהיימר, פרקינסון והאצת תהליכי הזדקנות. אמנם יש גורמים טבעיים שונים שמביאים לתהליכים הללו כמו נשימה, פעילות גופנית ועוד, אבל ישנם גם גורמים לא טבעיים שונים – החל מתזונה לא נכונה ועד לעישון ושאיפת אוויר מזוהם שמגבירים את התהליכים ובסופו של דבר פוגעים בתאי הגוף.

freedigitalphotos.net | By xedos4

freedigitalphotos.net | By xedos4

כאן נכנסים לתמונה "נוגדי החמצון" שיש להם יכולת להקטין את קצב תהליכי ההתחמצנות בגוף וכך להגן עליו מפני ההשפעות השליליות שלהם. יש נוגדי חמצון מסוגים שונים וביניהם ויטמינים כמו C, A ו – E, מנגן, סלניום, קו אנזים 10Q ועוד.

מהיכן ניתן לקבל "נוגדי חמצון"?

נוגדי החמצון נמצאים בשפע בירקות, פירות, קטניות ודגנים מלאים, שקדים ואגוזים למיניהם וכן זרעים שונים ולכן כדי לקבל את הכמות המומלצת יש להקפיד על תזונה מאוזנת שכוללת את כל הרכיבים הללו. חשוב להדגיש שסוג נוגד החמצון הנמצא בירקות ופירות תלוי גם בצבע שלהם, לכן כדאי לצרוך ירקות ופירות בכל חמשת הצבעים.

האם גם ירקות ופירות מבושלים ומיצי פירות וירקות מספקים לנו נוגדי חמצון?

התשובה היא בהחלט כן! יותר מכך, רבים מנוגדי החמצון לא רק שאינם נהרסים כתוצאה מתהליכי עיבוד כמו ריסוק או בישול אלא אפילו הופכים לזמינים יותר לגוף. המקרה הבולט הוא של רסק העגבניות, שנחשב מקור טוב יותר לנוגד חמצון בשם "ליקופן" מאשר עגבניות לא מבושלות. 

מה קורה כאשר לא ניתן לצרוך מספיק נוגדי חמצון בתזונה היומיומית?

בגדול אין ספק שהדרך הטובה ביותר להכניס לגוף את החומרים החשובים הללו היא באמצעות תזונה מאוזנת ולא על ידי כל מיני תוספי מזון מלאכותיים שגודשים את מדפי בתי המרקחת וחנויות הטבע. למרות זאת, במקרים מסויימים – לפעמים כתוצאה ממחלות, קשיים בעיכול או סיבות אחרות קשה מאוד לצרוך את כל החומרים האלו באופן טבעי ואז יש מקום לברר עם רופאים/מומחים לתזונה כיצד ניתן להשלים את החוסרים בגוף באמצעות תוספי מזון.

לסיכום, אין ספק שלנוגדי החמצון יש תפקיד חשוב בשמירה על בריאותנו. בסופו של דבר כדי לצרוך כמות גדולה מהם צריך להקפיד על תזונה מאוזנת, שכמו תמיד היא עדיפה על לקיחת תוספי מזון יקרים.

מערכת האתר

מערכת האתר

"מה חדש?" מגזין בריאות שמעניין נשים!
עדיין לא רשומה? לחצי כאן להרשמה


טיפים ומאמרים נוספים: