מזונות בתחפושת – לפעמים זה רק נראה בריא

freedigitalphotos.net | By franky242

freedigitalphotos.net | By franky242

המודעות הגדלה לבריאות גורמת לציבור הצרכנים לדרוש מזונות בריאות. הרבה יצרנים מזהים את המגמה הזאת ומבינים שכדי למשוך קונים – יש להציע מזונות בריאותיים יותר. הבעיה היא שהרבה פעמים היצרנים מנצלים את חוסר הידע של הציבור, ומוכרים לנו מזונות בתחפושת של מזונות בריאות.

הנה כמה דוגמאות בולטות:

חטיפי בריאות

זהו אמנם לא השם שרשום על האריזה, אבל זהו השם השגור בציבור. הכוונה לחטיפי דגנים שונים וחטיפי גרנולה.

מה הבעיה איתם? חטיפי הדגנים מכילים כמויות גדולות של סוכר או ממתיקים אחרים, כגון: סירופ תירס, שמקושר להשמנת יתר והתפתחות סוכרת, או סורביטול – סוכר כהלי המיוצר במעבדה וגורם לשלשולים.

החטיפים מורכבים בעיקר מדגנים, אשר בדרך כלל מספקים לנו בעיקר פחמימות ריקות, שגם הן הופכות במהירות לסוכר בגוף.

בשביל לקבל את הטעם והמרקם האהובים, מוסיפים לחטיפים גם כמויות לא מבוטלות של שומן צמחי מוקשה, חומרי טעם וריח, חומרי התפחה ומייצבים כיד המלך.

בשורה התחתונה: בעולם החטיפים, זוהי האופציה הגרועה פחות, אבל עדיין מדובר בחטיף לכל דבר וכך יש להתייחס אליו. זהו לא תחליף טוב לארוחה. בחנויות רבות ניתן למצוא חטיפים המבוססים על תמרים ואגוזים, ללא תוספת סוכר. זוהי אופציה הרבה יותר בריאה ומומלצת.

מוצרי חלב דלי שומן

לכאורה, קיבלנו מוצר עשיר בסידן ודל בשומן. מה הבעיה?
הבעיה היא שכדי להוציא את השומן, שנמצא באופן טבעי בחלב, הוא עובר תהליכי עיבוד לא טבעיים ובטח לא בריאים. לאחר הוצאת השומן, מה שנשאר זה הרבה מים ומעט חלבונים וסוכרים. כדי להפוך את התערובת הזאת לגבינה או מעדן, מוסיפים חומרים מייצבים ומשפרי מרקם. אם נדמה לכם שלגבינה יש טעם של פלסטיק – זה לא במקרה…

מיצי פירות טבעיים

בתהליך הסחיטה מסוננים מהפרי הסיבים התזונתיים, ומה שנשאר זה כמויות גדולות מאוד של סוכר. ויטמינים, ובעיקר ויטמין C, מתפרקים במהירות. כדי לשמר מיץ שכזה לאורך זמן, הוא עובר תהליך של חימום (פיסטור), שהורג את החיידקים ומפרק את הויטמינים. כך שאם קניתם מיץ שהוכן מראש, בבקבוק, כנראה שחוץ מסוכר ומעט מינרלים כבר לא נשארה בו הרבה בריאות.

גם אם קניתם מיץ טרי בדוכן, בהרבה מקומות תגלו שמוסיפים למיץ שלכם מי סוכר. כדאי לשאול ולבקש בלי. עוד אופציה טובה היא לשלב ירקות במיץ – סלק וגזר מוסיפים טעם ומתיקות מעודנת ומדללים את כמות הסוכר שבמיץ.

מה עדיף? שייק טבעי מירקות ומעט פירות בשלמותם. שייק כזה כולל גם את הסיבים ולכן הסוכר נספג בגוף באיטיות, השייק משביע מאוד לאורך זמן.

לחמים ומאפים מקמח מלא

מכירים את הלחמניות החומות שקונים בתפזורת בסופר? לרובן המוחץ מוסיפים קרמל, כדי לתת להם את הצבע השחום, המדמה קמח מלא. כל מי שאופה בעצמו עם קמח מלא ידע להבחין בקלות בגוון השונה לחלוטין. קמח מלא אמיתי הרבה יותר בהיר, בצבע בז' ומנוקד בנקודות חומות זעירות, שהן חלקיקי הסובין – מעטפת גרעין החיטה החומה. זהו לא הצבע החום העמוק והאחיד של הלחמניות בסופר – שעשויות מקמח לבן צבוע בקרמל.

עדיף תמיד לקנות לחמים ומאפים ארוזים, כי אז אפשר לקרוא את רשימת המרכיבים, ולדעת באמת מאיזה קמחים הכינו את המאפה, האם הוסיפו לו עוד סוכר, כמה מלח, האם הוסיפו שומן צמחי מוקשה וכמה חומרי שימור יש בו.

אגב, עיון מעמיק ברוב הלחמים שבסופר מראה כי רובם עשויים מתערובת של קמח מלא וקמח לבן, ועוד הרבה תוספות שנועדו לתת לו צבע וחיי מדף ארוכים.

אלו היו רק כמה דוגמאות. יש עוד המון.

אז איך נדע מה בריא לנו?

זיכרו כלל אצבע חשוב אחד: חטיפים מועשרים בויטמינים, מחומרים טבעיים בלבד, ללא כולסטרול – כל אלה מושגים שצריכים להדליק אצלנו נורות אזהרה. מזונות בצורתם הטבעית, שלמים ולא מעובדים, אינם זקוקים לתוויות ירוקות ולתוספות ויטמינים. אנחנו אוכלים את מה שאנחנו רואים, סימכו על הטבע שידע להכניס את כל הויטמינים למזון שלכם.

מזון מעובד, כזה שאנו לא מזהים ממה בדיוק הוא מורכב – יש לבחון בשבע עיניים, לקרוא את התויות ולברר ממה בעצם הוא עשוי. אם אתם לא מכירים חלק גדול מהמרכיבים, או אם בראש הרשימה תמצאו קמח לבן, סוכר, שומן צמחי או חלבון מעובד, כנראה שזהו לא מזון בריאותי.

מערכת האתר

מערכת האתר

"מה חדש?" מגזין בריאות שמעניין נשים!
עדיין לא רשומה? לחצי כאן להרשמה


טיפים ומאמרים נוספים: