מזון להרגעת הנפש: אילו מאכלים מרגיעים וממה כדאי להימנע?

חשים מתח? לחץ? עייפות? גם כאן הטבע יכול לבוא לעזרתכם. יש מגוון מאכלים שיכולים לעזור לנו להרגיע את הגוף ולהרגיש טוב יותר גם בתקופות שמעיקות על הנפש.

איך מתח נפשי משפיע על הגוף?

כמעט כל אדם חווה מידי פעם תחושה של מתח או לחץ מסיבות שונות, אך כשתחושות אלו נמשכות לאורך זמן הן יכולות להשפיע על הבריאות שלנו לרעה: בעת מתח נפשי מופרש בגוף הורמון האנדרנלין שמביא לתופעות שונות כמו עלייה בקצב הלב, הזעה ונשימות מהירות. אם התופעה חולפת במהירות הגוף חוזר למצב המקורי, אך כשהמתח נמשך לאורך זמן הוא עלול להוביל לבעיות שונות כמו עליה ברמת הסוכר, קשיים בעיכול, עייפות, עצבנות, תשוקה למתוק, לחץ דם גבוה וכן הלאה.ID-10081510

איך אפשר להפחית את התופעות הללו? קודם כל, חשוב להימנע ממאכלים שמגבירים את הלחץ והמתח כמו מזונות עתירי סוכר, קפאין, אלכוהול, מזונות עתירי נתרן וחומרים משמרים, שומן רווי ומזונות מעובדים.

מעבר לכך, ישנם לא מעט מזונות שתורמים לתחושת רגיעה ולהפחתת המתח. הנה כמה מהם:

חליטות צמחים מסוגים שונים: חליטה מפרחי קמומיל מומלצת במיוחד במצבים של חוסר שינה וחרדה ונחשבת לבטוחה למדי גם לילדים. גם לעלי המליסה יש השפעה מיטיבה ואף אנטי בקטריאלית ולכן מומלץ לשתות חליטה שלהם במצבי מתח. צמח נוסף שנחשב למרגיע ביותר הוא הפסיפלורה, שחליטה של עליה יכולה להפחית תחושת לחץ ואף לסייע להירדם בקלות.

קינמון – לקינמון יש סגולות רפואיות שונות ואחת מהן היא היכולת שלו לסייע במצבי מתח נפשי ודיכאון. מעבר לתוספת שלו כתבלין במאכלים שונים, ניתן גם לערבב כפית שטוחה של קינמון במים חמים ולשתות אותו כמשקה מרגיע.

דגנים מלאים – פחמימות מורכבות נספגות בגוף לאט ומסייעות בשחרור של כימיקלים בשם סרוטונין ונוראפינפריון, שמביאים לתחושה טובה ולשיפור במצב הרוח. לעומת זאת, כפי שציינו, מומלץ להימנע ממאכלים עתירי סוכרים פשוטים ומעובדים כמו עוגות וממתקים, שמעלים את רמות המתח.

מאכלים עשירים במינרלים וויטמינים חיוניים – מאכלים העשירים בחומרים חיוניים לגוף מסייעים לו בשני אופנים: קודם כל הם משפרים את תפקוד המערכות שמתמודדות עם הלחץ ובנוסף הם מחזירים לגוף חומרים שרמתם עלולה להיפגע בעת סטרס, כמו ויטמין C למשל. בתקופות של מתח מומלצת במיוחד צריכת מזונות עשירים באבץ כמו קטניות, אגוזים וזרעי שומשום, מאכלים עשירים במגנזיום כמו שקדים, אגוזים וירקות ירוקים, מאכלים עשירים בויטמין B, C, אשלגן ונוגדי חימצון כמו ירקות שונים, בוטנים, סלרי, פירות הדר ועוד.

שיבולת שועל – שיבולת שועל נחשבת כמועילה למערכת העצבים, ולכן גם היא יכולה להיטיב עם הגוף בתקופות פחות רגועות.

שמיר – מעטים יודעים זאת, אך שמו האנגלי של השמיר בא מהמילה הנורבגית Dill, שמשמעותה היא לשכך/להרגיע. אפשר לצרוך את השמיר כחליטה או כתוספת של תבלין לתבשילים וסלטים שונים. 

לסיכום, אין ספק שלחץ הוא חלק בלתי נפרד מחייו של כמעט כל אדם בעידן המודרני, אך תזונה נכונה יכולה להפחית אותו מאוד ולמנוע את הנזקים שהוא גורם. מעבר לכך חשוב לשלב גם פעילות גופנית ופעולות מרגיעות שונות כמו יוגה, תחביבים, פגישות עם חברים וכל דבר אחר שעושה לכם הרגשה טובה לגוף ולנשמה.

מערכת האתר

מערכת האתר

"מה חדש?" מגזין בריאות שמעניין נשים!
עדיין לא רשומה? לחצי כאן להרשמה


טיפים ומאמרים נוספים: