תגליות מפתיעות על ההשמנה היום לעומת מה שהיה לפני 30 שנה

http://www.freedigitalphotos.net/ | By Ambro

http://www.freedigitalphotos.net/ | By Ambro

השמנת יתר כבר מזמן הוכרזה כמגיפה בעולם המערבי. ככל שהתזונה במדינות המתפתחות הופכת להיות דומה לתזונה המערבית, השמנת היתר נפוצה יותר גם בארצות אלו.

אין ספק שאוכל מעובד ומתועש מכיל הרבה יותר שומנים וסוכרים והרבה פחות רכיבי תזונה מזינים, אך מסתבר שזה לא הכול.

כתבה שהתפרסמה באתר וואלה! מספרת על מחקר רחב היקף שנערך בארה"ב. אחד הממצאים המפתיעים היו שאדם בן זמננו שאוכל את אותה כמות הקלוריות, באותו הרכב תזונתי, ובאותה רמת פעילות גופנית כמו אדם בשנות ה-80, ישקול כ-10% יותר!

זהו נתון מדהים ומפתיע, שמצביע על כך שאולי השמנת היתר לא קשורה רק למזון שאנו צורכים.

פרופ' ג'ניפר קוק, שפירסמה את המחקר, מצביעה על 4 גורמים אפשריים נוספים:

  1. חשיפה לכימיקלים: חומרי הדברה, חומרים הנמצאים באריזות המזון (כמו למשל ביספינול A) ועוד הם חומרים דמויי הורמונים שמשפיעים על הפעילות ההורמונלית של הגוף ועלולים לגרום לצבירה של שומן עודף, כמו גם לבעיות פוריות ומחלות כגון סוכרת, סרטן ועוד.
    ככל שהמודעות להשפעה המזיקה של הכימיקלים האלה עולה, כך עולה גם רמת הפיקוח על השימוש בהם, אולם הדרך עוד ארוכה.
  2. תרופות נוגדות דיכאון: תרופות נוגדות דיכאון הפכו להיות פופולריות, עד כדי כך שבארה"ב זוהי אחת מתרופות המרשם הנפוצות ביותר. חלק מהתרופות האלה גורמות להשמנה.
  3. חיידקי המעיים: חיידקי המעיים עומדים במוקד עולם המחקר המדעי בשנים האחרונות, ונמצא שהם קשורים בין היתר למשקל שלנו. חוקרים יודעים לזהות היום חיידקים שונים שגורמים להשמנה, וחיידקים שמעודדים הרזיה.
    הטענה היא שהיום אנשים אוכלים יותר בשר וצורכים יותר ממתיקים מלאכותיים מאשר לפני 30 שנה. הממתיקים המלאכותיים וכן ההורמונים והאנטיביוטיקה שבבשר משנים את אוכלוסיית חיידקי המעיים, וגורמים לשגשוג של חיידקים מעודדי השמנה.
  4. אורח חיים מתוח ולחוץ גורם לגוף להיכנס למצב של מגננה, ובין היתר לאגור שומן. אין ספק שאנשים היום נתונים ללחצים שלא היו קיימים לפני 30 שנה, עובדים קשה יותר וישנים פחות.

כל זה אינו מהווה תירוץ להשלים עם השמנת יתר. עדיין יש מקום לפעילות גופנית, לתזונה בריאה ומאוזנת ולשמירה על אורח חיים רגוע ונינוח יותר. המודעות לכך גבוהה הרבה יותר ממה שהיתה לפני 30 שנה, וקל יותר להשיג מזון בריא, למי שמעוניין בכך.

כמו כן, מומלץ להפחית באכילת מזונות מן החי ובנטילת תרופות, הורמונים ואנטיביוטיקה עד כמה שניתן.
יש להימנע כליל מצריכת ממתיקים מלאכותיים. עדיף לשתות מים או משקאות לא ממותקים.

ובעיקר – לזכור שהאחריות לבריאות שלנו נמצאת קודם כל בידיים שלנו.

לקריאת הכתבה המלאה לחצו כאן

מערכת האתר

מערכת האתר

"מה חדש?" מגזין בריאות שמעניין נשים!
עדיין לא רשומה? לחצי כאן להרשמה


טיפים ומאמרים נוספים: