תזונה נכונה להתמודדות עם עודף כולסטרול

freedigitalphotos.net | By Iamnee

השם אולי מפחיד, אבל בפועל מדובר ברכיב חשוב שנמצא בכל תא ותא בגופנו: כולסטרול הוא למעשה תרכובת אורגנית שקיימת בקרום התא של כל תאי הגוף של בעלי חיים. בניגוד למה שרבים חושבים, רוב הכולסטרול בגופנו מיוצר על ידי הגוף עצמו (בכבד) ורק מיעוטו מגיע מהמזון (מזון מן החי). כך או כך, רבים סובלים ממצב של עודף כולסטרול בדם שיכול להיגרם מסיבות רבות ושונות, בין היתר גם מסיבות גנטיות, חוסר איזון הורמונאלי ואורח חיים לא נכון.

לפני שלוקחים תרופות כדי לשפר את רמות הכולסטרול בדם, כדאי להתחיל בשינוי התזונה ואימוץ אורח חיים בריא, אשר מומלצים בכל מקרה ויכולים לסייע לא רק לשיפור מצב הכולסטרול אלא גם לתרום לבריאות הכללית.

לפני שנדבר על המזונות המומלצים, ראוי להזכיר את המזונות שמהם חשוב להימנע. הכוונה למזונות המכילים שומנים רווים שאינם בצורתם הטבעית, ולכן משפיעים לרעה על מצב השומנים בדם. חשוב להבין שלא מדובר רק על ערכי הכולסטרול, אלא על איכות השומנים בגוף שלנו, שהיא חשובה וקריטית הרבה יותר להתפתחות מחלות.

מזונות מהם יש להימנע הם מזונות מעובדים המכילים שומן צמחי מוקשה, גם אם כתוב עליהם "ללא כולסטרול", מזונות מטוגנים וכן מזונות עתירי סוכרים, אשר הופכים בגוף לשומן.

כפי שאמרנו, רוב הכולסטרול בכלל מיוצר בכבד והמטרה החשובה באמת היא לעכב את תהליכי התחמצנות הכולסטרול בגופנו. לשם כך מומלץ לכם לצרוך:

א. מזונות עשירים בסיבים תזונתיים מסיסים – המזונות הללו עוזרים להפחית את רמות הכולסטרול בכל מיני אופנים, בעיקר על ידי כך שהם מונעים ממנו להיספג בגוף. ישנם לא מעט מזונות שמכילים כמויות יפות של סיבים מסיסים – קטניות, סויה, ירקות ופירות, שיבולת שועל.

ב. שומנים לא רוויים – השומנים הלא רוויים המומלצים ביותר להפחתת כולסטרול הם שומנים חד לא רוויים – מבלי להיכנס למונחים מדעיים, מדובר בשומנים שנמצאים בשמן זית, אבוקדו, שקדים, טחינה וכדומה.

ג. מזון שאינו מטוגן אלא אפוי, מבושל או מאודה.

נוסף על השינוי התזונתי גם לפעילות גופנית יכולה להיות השפעה חיובית על רמות הכולסטרול בגוף ולכן מומלץ לאמץ שגרת פעילות גופנית יומיומית, בהתאמה למצב הבריאותי וליכולות שלכם, כמובן.

האם מותר למי שסובל מכולסטרול לאכול ביצים?

בניגוד למיתוס, אין איסור על צריכת ביצים גם לאנשים שסובלים מכולסטרול גבוה, ואם מגבילים את צריכת המזונות האחרים המכילים כולסטרול אפשר ליהנות מביצה אחת ליום. לחולי סוכרת דווקא מומלץ לצמצם את כמות הביצים ללא יותר מ – 3-4 לשבוע.

לסיכום, יש לא מעט פעולות שאפשר לנקוט כדי לסייע לגוף שלנו להתמודד עם הכולסטרול. חשוב לזכור שבמקרים רבים אפשר לצמצם את הבעיה באופן משמעותי ולהפחית את הצורך בתרופות, אך כמובן שתמיד חשוב להקשיב להוראות הרופא ולא להחליט על שינויים כאלה או אחרים בכוחות עצמכם.

מערכת האתר

מערכת האתר

"מה חדש?" מגזין בריאות שמעניין נשים!
עדיין לא רשומה? לחצי כאן להרשמה


טיפים ומאמרים נוספים: